LinkWithin

http://mtvo-bcn.blogspot.com.es/

2 de septiembre de 2014

TEATRE ROMEA,1863-2014, 151 anys, Barcelona...2-09-2014...!!!



MI VIDA Y MI HISTORIA

Al solar on hi havia hagut la biblioteca del convent de SantAgustí Nou, desamortitzat el 1835, es van aixecar diversos equipaments, entre ells, dos teatres: el Teatre de Sant Agustí (després Teatre Odeon) i el de l'Hospital.

Article principal: Teatre Odeon

Al Teatre de l'Hospital, i també sobre el terreny delconvent, hi havia una sala on es feien balls, festes i representacions teatrals. Reformat, es va inaugurar, ja com a teatre, el 18 de novembre de 1863 amb el nom de Teatre Romea en homenatge al popular actor del segle XIX Julián Romea Yanguas, que havia actuat triomfalment a la ciutat.


 El teatre int. cap al 1914.

En 1867 va canviar el nom del teatre pel de Teatre Català Romea o Teatre Català, ja que la majoria de la programació eren obres teatrals en català. L'escriptor Frederic Soler (Serafí Pitarra) en va ser coempresari i director artístic de 1870 a 1895. La majoria de les seves obres van estrenar-se en aquest teatre. El 1876, el rei Alfons XII va assistir-hi, sense avís previ, a una representació de Lo ferrer de tall.


Amb l'empresari Josep Canals, el teatre va esdevenir un dels més destacats en la història del teatre català: en ell s'han estrenat bona part de les obres de Guimerà, Ignasi Iglésias, Santiago Rusiñol o Josep Maria de Sagarra, a més d'haver-s'hi representat els grans títols del teatre català. Hi actuaren habitualment Lleó Fontova, Teodor Bonaplata, Enric Giménez, Margarida Xirgu, Enric Borràs, Maria Vila, Pius Daví, Joan Capri i molts altres.

Tancat després de la Guerra Civil, va obrir de nou el 15 de desembre de 1943.

Entre el 1945 i el 1954 el teatre va estar regit pels germans Joan i Claudi Fernàndez i Castanyer, que el 1946 reprengueren les representacions en català. Els anys següents el Romea fou l'únic teatre de Barcelona de programació habitualment catalana. La crisi general del teatre a Catalunya, a començament dels seixanta, l'afectà i estigué a punt de tancar. El local fou adquirit per Josep Canals, Agustí Pedro i Pons, Francesc Recasens, Rossend Riera i Domènec Valls i Taberner, que el restituïren a l'escena catalana (1963).


Els anys seixanta i setanta presentà un teatre líric en català, sarsueles, cicles de teatre estranger (sovint en l'idioma original, com en els Cicles de Teatre Llatí, iniciats el 1958), i actuacions extraordinàries, com les del Piccolo Teatro di Milano (1967), el Living Theatre de Nova York (1967), etc. Destacaren també per la seva qualitat les temporades a càrrec de la companyia Adrià Gual, dirigida per Ricard Salvat (1966-1968), amb obres d'Espriu, Brecht, Rusiñol, etc. També ha estat escenari de grups amateurs i experimentals (cicles Dilluns del Romea).

El Teatro Romea es una sala de espectáculos de Barcelona dedicada principalmente a las funciones teatrales, con tres plantas y una capacidad para 660 espectadores.

Se construyó en el año 1863, ocupando el lugar donde estaba el convento de San Agustín, con el nombre de Teatre Català, ya que su objetivo era el de estrenar y representar mayoritariament obras en catalán. Posteriormente, adoptó el nombre "Romea" en homenaje a Julián Romea Yangüas, importante actor del siglo XIX. Fue uno de los locales más importantes de teatro en catalán y solamente desde el 1939 a 1945 se dejaron de representar obras en esta lengua.

El autor Frederic Soler fue coempresario y director artístico desde 1870 hasta 1895. En este local estrenó la mayoría de sus obras.

Han actuado todas las generaciones de actores catalanes, desde Enric Borràs y Margarita Xirgu, hasta Joan Capri y Josep Maria Pou.


En la década de los 20, el empresario Josep Canals gestionó y remodeló el teatro. La empresa propietaria actual es Teatre Romea S.A.. De 1981 hasta 1998 el Teatro Romea fue gestionado por la Generalitat. Desde 1999 su director es el mirandés Calixto Bieito.









Josep Maria Espinàs

Periodista y escritor

Los 'romeus' íbamos al Romea


Si no me equivoco, este año hará 151 que abrió sus puertas el Teatre Romea de Barcelona. Para quienes nos hicimos mayores durante el franquismo, aquel teatro de la calle del Hospital, cerca de la Rambla, fue un punto de referencia.
 Reconozco que ignoro la historia antigua del teatro, pero recuerdo muy bien que, años después de terminada la guerra, fue posible presentar en ese escenario teatro en catalán. Pronto se convirtió en la plataforma habitual del teatro de Josep Maria de Sagarra, que iba estrenando allí sus obras con una continuidad muy eficaz. La gente se acostumbró a ir al Romea, donde el catalán se hablaba en voz alta. Era una especie de oasis ciudadano de la lengua.

Además del Sagarra habitual, fue el escenario donde actuaron compañías extranjeras de gran prestigio, como el Piccolo Teatro de Milán y el Living Theatre de Nueva York, actuó la prestigiosa compañía de Adrià Gual, dirigida por Ricard Salvat, y se representaron obras de Brecht, Espriu y Rusiñol.

Hago un punto y aparte para no parecer pretencioso cuando digo que una pieza que yo había escrito se representó dentro del ciclo Dilluns del Romea. Durante los años 1950-1960 fue una base de lanzamiento, desde el teatro más exigente a las actuaciones de Joan Capri.

Fue en este teatro donde se hizo una parada de homenaje a Sagarra cuando los entierros cruzaban la ciudad, y aún veo esa muchedumbre de ciudadanos que parecía una manifestación, y probablemente lo era. Durante bastantes años, ir al Romea era casi lo mismo que ir al teatro. Más exactamente, ir a escuchar el catalán dicho en voz alta.


El Romea continúa abierto, cuando tantas puertas se han cerrado. Desde 1863, ¿cuántas miles de veces se habrá alzado y bajado el telón? Julián Romea era un actor español. Imagino que en catalán es Romeu, que equivale a peregrino. Realmente, el Romea de la posguerra fue un lugar de peregrinación.







2 comentarios:

Javier Arnott Álvarez dijo...

Un teatre símbol!!

Anónimo dijo...

Sí, estimat Javier, moltes gràcies.